Search icon

Campagnes

Onze acties voor de vleeskuikens

Lees meer

Een overzicht van onze acties en campagnes die we sinds 2002 voeren om het leven van vleeskuikens te verbeteren.

Karel het Kuiken (2002)

Karel het Kuiken
Karel het Kuiken

In 2002 toerden we door Nederland en Europa met de grote opblaasbare kip 'Karel het Kuiken'. In al zijn wanstaltigheid stond deze kip model voor het dierenleed dat veroorzaakt wordt door de gedwongen snelle groei van vleeskuikens in de vee-industrie. In de directe nabijheid van Karel verzamelden vrijwilligers handtekeningen van het verbaasde publiek, waarmee aan de EU gevraagd werd snel strenge welzijnseisen in te voeren voor de vleeskuikenhouderij.

Europa-campagne (2004)

Kenny het Kuiken
Kenny het Kuiken

Tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in 2004 vroeg Compassion in World Farming met een spectaculaire actie aandacht voor het welzijn van vleeskuikens. Tijdens een tiental actiedagen gingen meer dan duizend mensen op de foto met de campagnemascotte 'Kenny het Kuiken', die speciaal voor deze campagne uit Engeland was overgekomen. Nog veel meer mensen tekenden een speciale actiekaart waarmee ze aan minister Veerman vroegen zijn best te doen een einde te maken aan de gezondheids- en welzijnsproblemen van de vleeskuikens in de vee-industrie.

Mensgrote plofkippen (2006) 

Mensgrote plofkippen
Mensgrote plofkippen

Twee mensgrote 'plofkippen' toerden in 2006 door Nederland om het publiek te vragen ansichtkaarten naar landbouwminister Veerman te sturen. Op de foto laten de 'kippen' zien dat zij te zwaar zijn om op hun eigen poten te staan!

Consumentenactie supermarkten (2007)

Consumentenactie supermarkten

In 2007 hielden we een landelijke consumentenactie om supermarktmanagers en -eigenaren te laten zien dat consumenten best meer willen betalen voor vlees van gezondere kippen, die een beter leven hebben dan de miljoenen plofkippen in de vee-industrie. In de maanden april, mei en juni ondervroegen we kris kras door Nederland 1000 consumenten voor 20 supermarkten. Bij elke supermarkt werden de resultaten nog diezelfde dag aan de manager gepresenteerd. Het resultaat mag er zijn: maar liefst 84% zegt tenminste 20% meer te willen betalen voor diervriendelijker kippenvlees.