Zoekpictogram

Multinationals getest op dierenwelzijn

News Section Icon Gepubliceerd op 12-2-2015

Business Benchmark

Van de 65 grootste voedingsbedrijven ter wereld heeft bijna de helft, sinds 2012, zijn dierenwelzijnsbeleid verbeterd. Voorop lopen onder andere Marks & Spencers en het Zwitserse Coop; zij staan op rang 1 op een schaal van 6 bij het jaarlijkse Business Benchmark-onderzoek dat wordt ondersteund door Compassion in World Farming (CIWF) en World Animal Protection. De internationale dierenbeschermingsorganisaties willen multinationals stimuleren om het welzijn van het dier centraal te zetten en zo hun verantwoordelijkheid binnen de voedselketen te nemen.

De helft van de tachtig in 2014 onderzochte bedrijven laat zich nog weinig aan dierenwelzijn gelegen liggen. Van de Nederlandse multinationals doet Unilever (rang 2) het meeste aan dierenwelzijn, opvallend is verder dat McDonalds (rang 2) veel beter scoort dan branchegenoot Burger King (rang 6).

De Nederlandse bedrijven Ahold, Friesland Campina en Vion Food Group staan een rang lager dan Unilever, maar Ahold (rang 3) is afgelopen jaar wel een rang opgeklommen. Aan de onderkant van de piramide bevindt zich niet alleen Burger King, maar ook Mars. En Starbucks staat maar  1 rang hoger dan deze twee.

De Business Benchmark on Farm Animal Welfare meet jaarlijks de prestaties van tientallen grote voedingsmultinationals in de sectoren voedingsgroot- en kleinhandel, (fast food) restaurants en voedselproducenten. Het onderzoek baseert zich op openbare informatie van de bedrijven zelf over de manier waarop zij omgaan met dierenwelzijn. Op de uitkomsten daarvan worden zij ingedeeld in zes rangen, van ‘leiderschap’ tot ‘geen bewijs dat het op de agenda staat’. Er is opnieuw geen Nederlands bedrijf te vinden in de topcategorie ‘leiderschap’. 

Globe

Je gebruikt een verouderde browser die wij niet ondersteunen. Upgrade je browser om je ervaring en de beveiliging te verbeteren.

Als je hier nog vragen over hebt neem dan contact met ons op via info@ciwf.nl. We streven ernaar om binnen twee werkdagen te reageren. Vanwege de grote hoeveelheid correspondentie die we ontvangen, kan het echter af en toe iets langer duren. Als je vraag dringend is, kun je ook telefonisch contact met ons opnemen via +31 (0)24-3555552 (we zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).