Zoekpictogram

Help mee: konijnenposter op NS stations!

News Section Icon Gepubliceerd op 1-10-2015

Konijnenposters op NS stations

Vandaag roepen we iedereen op om mee te doen aan onze nieuwe crowdfunding actie voor konijnen. We willen er zo voor zorgen dat in de kersttijd op alle grote NS stations de aangrijpende poster over het verborgen dierenleed in de konijnenindustrie hangt. De kerstperiode is bij uitstek het moment waarop er in Nederland konijn wordt gegeten. Ruim 300 miljoen konijnen leven namelijk in krappe, kale kooien in Europa voor de productie van konijnenvlees. Voor de actie is 3000 euro nodig. Mensen die in één keer 150 euro doneren, mogen zelf bepalen op welk station de poster komt te hangen. Maar natuurlijk zijn alle bedragen van harte welkom.

Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: 

“Veel mensen vinden konijnen lief en schattig, maar vergeten dat plotseling met kerst. Onze posters zullen in december honderdduizenden mensen de ogen openen voor het vreselijke konijnenleed in de vee-industrie.”

Konijnenindustrie

Het konijn is na de kip het meest voor vlees gefokte dier in Europa. De huisvesting van de ruim 300 miljoen konijnen is zeer dieronvriendelijk. De dieren staan hun hele leven op draadgaas, wat vaak tot verwondingen aan de poten leidt, en de kooien zijn meestal te laag om rechtop in te staan. In Nederland worden jaarlijks 1,5 miljoen konijnen voor vlees gefokt, veelal in ‘verrijkte’ kooien (deze zijn o.a. iets hoger en hebben een klein plastic rooster op de bodem). Alternatief op het gebruik van kooien is het zogenaamde parksysteem, waarbij konijnen in groepen leven. Dit komt ook in Nederland voor. In België wordt dit systeem per 1 januari 2016 verplicht, en vele Belgische supermarktketens verkopen al geen konijnen uit kooisystemen meer.

 

Globe

Je gebruikt een verouderde browser die wij niet ondersteunen. Upgrade je browser om je ervaring en de beveiliging te verbeteren.

Als je hier nog vragen over hebt neem dan contact met ons op via info@ciwf.nl. We streven ernaar om binnen twee werkdagen te reageren. Vanwege de grote hoeveelheid correspondentie die we ontvangen, kan het echter af en toe iets langer duren. Als je vraag dringend is, kun je ook telefonisch contact met ons opnemen via +31 (0)24-3555552 (we zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).